split second ♥

Niat

Bila puasa seorang diri ni (baca sebagai mandiri) habis terngiang satu-satu kenangan berpuasa masa kecil. Suasana berpuasa, berbuka dan bersahur dengan keluarga.

MashaAllah. Memories are made to be kept isn't it?

Kadang bila hampir nak terlajak sahur as if tak terjaga, mesti Allah bagi mimpi atau hadirkan bunyi seiras-iras umi memanggil nama "Dayahh iqbal, bangun sahur." Walaupun saya selalu menang bab bangun sahur ni sebab nak tolong umi kat dapur. Kami jenis tak bangun masak sahur, tapi panaskan mana-mana yg tak habis semalamnya tu. Supaya tak membazir.

Keduanya, saya akan selalu ingat ayah ingat kan niat. "Bal dayah dah niat belummm?" Dari kecik sampai tua bagak ni haa ayah selalu macam tu. Haha. Bangun celik-celik mata je. "Niat dah?" padahal dah tua kot. Kadang saya diam je, sambung makan tak layan ayah. Lepastu kena lagi hebat, tengah makan ayah tepuk belakang sampai terkejut orang, semata-mata tanya niat.

*saya tulis ni sambil senyum*

Mana taknya, tipu kalau tak rasa annoying, sebab dah besar-besar pun ayah still layan cam budak kecik. Kami ingat la kot nak niat, siap baca untuk sebulan lagi. But serious, ini yang selalu menyebabkan saya xpernah lupa untuk jaga niat saya. Untuk puasa esoknya, kalau malam terlupa niat, at least niat masa lepas sahur dah ada. MashaAllah.

Boleh pulak satu masa tu, saya sahur sendiri kat kolej ni, makan sambil senyum sebab terbayang ayah nyakat tanya niat. Tapi bila balik, saya akan sengih macam kerang busuk je kat ayah kalau ayah buat macamni. Sebab saya tahu, inilah yang saya rindu.

Puasa dekat manjung seronok, sebab rumah dua tingkat, kalau nak kejut sahur tu, pakai kol je. Haha. Ada masa jugak saya menjeritkat tangga panggil abang. aish, lelaki ni liat eh kot bangun sahur? Haha. Tambah lagi tahu, melewatkan sahur tu sunnah. Lagi lewat lah dia kalau masa tu kenyang. Kalau lapar, pandai pulak nampak mukanya kat dapur tolong umi perangat makanan.

Nak singkap semua memang xtercerita. Nak cerita teliti setiap peristiwa memang takkan sama. banyak-banyak cerita puasa memang yang dirindu umi ayah dan keluarga. Tiada yang lain selain suasana yang tercipta dengan mereka.

Allah, terima kasih untuk semua.

*taksabar nak pasang mode suara bingit kejut anak-anak saya sahur pulak nanti. Harap suami pu tak liat bangun sahur lah jenisnya.*

Njhmr_
Tujuhenam/16
Ramadhandua1437

No comments: